Achtergronden 36 - Johanna Braeunlich
Johanna Braeunlich – Flevokreeft
Ik heb mijn keramiek-atelier in Almere Haven, in het penthouse van gebouw De Hulk. Ik heb daar meerdere ovens en ik kan er ook workshops geven.
Ik maak graag wat groter werk, dat soms zelfs in delen in de oven moet. Vanuit de gemeente Almere kreeg ik m.b.t. het project ‘Kunst op de gracht’ bijvoorbeeld een goede opdracht, waardoor ik mijn ontwerp Flevokreeft in het groot kon uitvoeren.
Als je nu aan de gracht in Almere Haven staat, dan zie je daar een grote heremietkreeft. Hij is realistisch en hij zit in het water, min of meer zijn natuurlijke habitat. Normaal vind je dit dier echter aan de kustlijn – is het dier achtergebleven toen het gebied werd drooggelegd?
Sinds ik in 2017 werd betrokken als Tourgids van Land Art Flevoland ben ik me gaan verdiepen in de geschiedenis van Flevoland. Voor de meeste Nederlanders zal de geschiedenis van Flevoland wel bekend zijn, maar voor mij, met mijn Duitse achtergrond, was het nieuw. De drooglegging, de pioniers die uit andere provincies hierheen kwamen en in boerderijen kwamen wonen die speciaal voor de nieuwkomers waren gebouwd.
Voor mij staat de heremietkreeft, die schelpen zoekt om in te wonen, symbool voor die eerste groep Flevolanders.
Toen ik het werk net in de gracht geplaatst had, begin 2020, werd het heel koud. Het water bevroor en toen kon je over het ijs lopen naar het werk. Normaal zijn de kunstwerken in de gracht veilig voor hun natuurlijke vijanden, de vandalen, maar nu waren ze kwetsbaar. In die week werden verschillende kunstwerken aangevallen door deze onstuimige karakters. De messing voelsprieten werden gestolen en een poot kapotgemaakt.
Ik heb het werk hersteld en gelukkig is het daarna heel gebleven. Keramiek kan goed tegen weer en wind, maar tegen een flinke klap met een hard voorwerp is het niet bestand.
Het is heel naar als je werk vernield wordt en ik begrijp niks van de motieven, maar ik hou me vast aan de wijsheid die ik een keer hoorde: het gaat bij al het werk dat mensen verrichten niet zozeer om het product, maar om de intentie waarmee het gedaan wordt.
Reactie toevoegen