Kunstenaars Flevoland 35 jaar - André Broens - 35 werken
André: "Ik heb altijd wel ‘werk’ gemaakt, maar daar vooral vroeger nooit veel mee gedaan. Zoals (1) “Herdenking in Rust” dat ik als tiener maakte. Pas toen ik in 2008 vanuit de informatica-wereld de onderwijswereld in stapte, kreeg ik de behoefte (en tijd) om mijn werk verder te ontwikkelen, aan anderen te laten zien en met anderen te maken!
(2) Het begon met de animatiefilm “Het Vissertje” die door de bovenbouw van basisschool Laetare bedacht en gemaakt is (2008).
(3) Samen met o.a. Henk Westbroek en Goddess of Desire maakte ik de clip “Satanklaas” (2009).
(4) Mijn schilderijen hadden als thema’s vaak vrouwen en gebouwen, zoals “Notre Femme” in acryl (2009).
(5) Voor de Atelierroute maakte ik video-series, zoals o.a. de prachtige reeks over Flevolandse kunstenaars: “De Passie van...” (2010).
(6) “Far Away” is een olieverfschilderij gebaseerd op een fragment uit Caesarion van Tommy Wiering (2011).
(7) In de ontwikkeling naar een eigen stijl maakte ik bijvoorbeeld ook cartoons (2011).
(8) Samen met Jacques Tange (Kunstenaar van het jaar 2005) heb ik twee keer een animatie gemaakt van 13 bij 90 meter voor op de Vidiwall boven Ahoy (Rotterdam) (2011 en 2012).
(9) Inmiddels had ik “Blockheads” ontwikkeld en maakte ik veel schilderijen rondom deze vierkante koppen (2012).
(10) In 2014 kregen de karakters op mijn doeken o.a. een ronder hoofd.
(11) Veel van mijn schilderijen (vooral die met fantasiedieren) kwamen via een app letterlijk tot leven door middel van augmented reality (2014).
(12) Rond 2015 ontstond de serie “Little Paintings”, waarbij ik met druk-, plak- en spuittechnieken vrouwengezichten op kleine doekjes zette.
(13) Rondom het afscheid van een vriendin ontstonden vele video’s, software en schilderijen. Goede manier om het te verwerken.
(14) Ad Tempus Vitae (2018) is een video die gebaseerd is op “De dans van de Tijd” van Nicolas Poussin (1635).
(15) Samen met de Lelystadse theatergroep “Gruis” ontstond de video “Gruis”. Gebaseerd op “De Bespotting van Christus” (2018).
(16) “Tempore Iteratur” (2018) is een werk van zo’n 35 meter, dat aan de hand van reacties op werken van bekende kunstenaars mijn leven vertelt. Het is gebaseerd op “Tapijt van Bayeux (1068).
(17) In een video-installatie hingen 6 schermen met mensen die het zwijgen was opgelegd, terwijl je ze nog hoorde fluisteren. “Vrijheid van Meningsuiting” (2018).
(18) “Mirjam” (2018) is een installatie met een wand vol gezichtsuitdrukkingen, een groot doorzichtig hoofd op de voorgrond en een video van dat doorzichtige hoofd in de wind.
(19) In een ruimte van 4 bij 5 meter hangen snelle portretten. Elke dag verscheen er één op internet en werd mensen gevraagd welke emotie ze zagen. In het midden van het werk hangen al die reacties uitgeprint (2019).
(20) “Totally Miss Read” (2019) gaat over het niet (goed) kunnen lezen van menselijke emoties. De ruimte staat tjokvol – zelfs de vloer en het plafond – met gezichten die je aankijken.
(21) In 2020 help ik verschillende basisscholen werken van 1,5 meter bij 1,5 meter te maken. Ze hingen bij de Kubus, in scholen en bij corona-vaccinatielocaties.
(22) Er zijn veel series met digitale tekeningen ontstaan, zoals de serie “Died in 2020”.
(23) De bolkoppigen van mijn schilderijen ondergaan wederom een verandering. Tevens krijgen de werken meer diepgang.
(24) Omdat leerlingen tijdens corona niet meer met mensen van de Uiterton kunnen wandelen, maken we (in 2021) een mooi beeld.
(25) Steeds vaker beschilder ik iets als een muur of een piano.
(26) “Need a Hug” heet het werk dat prijzen wint, omdat het de corona-periode zo treffend afsluit.
(27) Bij bladen als KunstZone en Praxis Bulletin (taalblad voor het onderwijs) zorg ik voor kopij.
(28) Door dagelijks vrouwengezichten te tekenen, krijg ik dat beter in de vingers. Inmiddels zijn al veel van deze digitale werken verkocht.
(29) In het basisonderwijs geef ik volop cultuureducatie (van 2D tot film en van poëzie tot 3D). In 2023 worden we als basisschool CultuurProfielSchool – De eerste in Flevoland!
(30) Tijdens Inktober is het een challenge om elke dag een tekening te maken aan de hand van een vooraf opgegeven woord. Ontzettend goede training.
(31) “Labyrinth of Energy” levert een vruchtbare tocht op. Dit werk stond in 2024 in het NatuurKunstPark. Het eerste werk dat ik maakte na mijn brun-out.
(32) De eerste schilderwerken die ik maakte na mijn burn-out waren een ode aan Picasso.
(33) Dan maak ik 6 schilderijen waarin ik probeer af te rekenen met mijn burn-out. Vrolijk op het eerste gezicht, maar met meer lagen.
(34) De film met maskers (geïnspireerd door werk van James Ensor) lag jaren stil, tot het in de tweede helft van 2024 ineens af kwam. En beter werd dan ik ooit had gehoopt.
(35) Inktober stimuleert me elk jaar om een nieuwe stijl te onderzoeken en uit te proberen. Dit is het 7e jaar dat ik meedoe.
Er liggen weer veel plannen, opdrachten en ideeën. Kunst heelt!"