Primaire tabs
Andre
Toen ik van de P.A. (nu: pabo) afkwam, waren er veel te veel leerkrachten en was er geen baan in het onderwijs te vinden. Ik heb toen met randgroepjongeren gewerkt, tweedetaalonderwijs gegeven, herintreders geschoold en in een computerbus basisschoolkinderen met de computer laten kennismaken. Daarna heb ik 10 jaar in de informatica gewerkt, als docent, planner en programmeur. In 2004 keerde ik terug naar het basisonderwijs. Maar ik nam wel al mijn ervaring mee.
Op dat moment kreeg schilderen bij mij een boost. Hoogtepunt was het moment dat ik al mijn ervaring combineerde en schilderijen maakte met augmented reality. Anders gezegd: mijn schilderijen gingen leven. Exposities waren vanaf dat moment een waar feest.
Al die tijd (al vanaf mijn twaalfde) maakte ik films; animaties, registraties, korte films en documentaires (bv over verschillende locale kunstenaars).
Toen ik me verder wilde ontwikkelen, besloot ik in de avonduren de 4-jarige kunstopleiding bij ArtEZ te volgen. Met de steun van mijn gezin haalde ik dat. Ik schilder nog steeds, maar maak ook (grote) installaties en films. Vaak met een link naar de kunstgeschiedenis.
Ik ontdekte dat ik graag met anderen samenwerk. Zo ontstond corona-kunst samen met diverse Lelystadse basisscholen en een beeld voor de Uiterton met leerlingen van mijn ‘eigen’ school. Ook werkte ik bijvoorbeeld samen met theatergezelschap Gruis.
In 2021 was ik filmleraar van het jaar van regio midden. Dat heeft het werken met kunst en films (voor mezelf en voor school) een extra boost gegeven.
Momenteel ben ik (als kunstenaar) ICC-er (cultuurcoördinator) op school. Samen met het team maak ik plannen voor culturele vakken (beeldend, theater, muziek, film, literatuur). Cultuureducatie is belangrijk bij ons op school. Ik merk dat ik het heel belangrijk vind dat basisschoolkinderen al met kunst in aanraking komen (door te kijken, te ervaren, te begrijpen en te maken).
De laatste tijd geef ik workshops, lezingen, lessen aan leerkrachten (in de provincie), om zo kunst- en cultuureducatie te blijven verspreiden.
Werk
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|