Kunstenaars Flevoland

De Dag van de Arbeid

afbeelding van Hein

 

Ora et labora, bid en werk, meer is er volgens de regel van Benedictus niet nodig om goed te leven. Benedictus leefde van 480 tot 547. Hij wordt gezien als de stichter van het kloosterleven. Acht uur bidden, acht uur werken en acht uur rusten, zo ziet de dag er in een hedendaags Benedictijns klooster nog steeds uit. Zondag is de uitzondering, dan is er tegenwoordig ruimte voor sociale bezigheden, een gezelschapsspelletje, bezoek. Of dat in de Middeleeuwen ook zo is geweest? Dat zal wel niet. 

Had Benedictus gelijk? Acht uur bidden of mediteren is misschien wat veel, maar ruimte voor het innerlijk kan geen kwaad. In stilte. In rust. De geest van de hedendaagse mens krijgt echter lang niet zoveel rust. Er is e-mail, telefoon, er is Facebook, er is internet, er is televisie, radio, er raast voortdurend verkeer langs ons heen over de weg of we zijn zelf het voorbij razende verkeer, kinderen moeten naar school, naar pianoles, naar voetbal, er is altijd wat. Als er bij wijze van spreken acht minuten overblijven voor bidden of mediteren, dan ben je een spekkoper. Nee, van het ora et labora hebben we vandaag de dag het ora doorgestreept. Maar het labora staat nog steeds rechtop. Werk is een groot goed.

Identiteit
Werken bepaalt onze identiteit. Als je voor het eerst met iemand in gesprek bent, dan vraag je hoogstwaarschijnlijk: wat doe je voor werk? Als iemand werkeloos is, dan is de kans groot dat die persoon zich nutteloos voelt. Werken brengt natuurlijk ook geld op, een inkomen, en met dat geld kunnen we onze dagelijkse dingen betalen en ook de extra’s, de leuke dingen. En als je geen werk hebt, dan is de dag erg lang! Wat doe je met al die tijd? In de vakantie is het heerlijk om de rust te nemen om een boek te lezen, te tutten, te puzzelen, maar voor wie zonder werk zit, voelt de zee aan tijd meer als een vloedgolf waarin je met moeite het hoofd boven water houdt. Arbeid is een van de belangrijke pijlers van een volwaardig leven.

De Week van de Verbeelding - Zeven Pijlers
Pijlers van een volwaardig leven, daar gaat deze Week van de Verbeelding over. Beschik je over veel geld, maar ervaar je geen Liefde? Dan is je leven niet volwaardig. Ervaar je wel Liefde, heb je werk, maar heb je geen rust om de Geest te voeden, dan mis je ook een belangrijk deel van het leven. Alle pijlers zijn van belang!
We hebben ervoor gekozen om zeven pijlers te belichten. Zeven, zoveel dagen van de week. Maar zeven refereert ook aan de zeven dagen van de Schepping. Het heilige getal van Creatie.
Een ander had misschien een andere keus gemaakt, maar wij hebben gekozen voor deze zeven pijlers: Arbeid, Liefde, Lichaam, Vrijheid, Verdriet, Gezelschap en Geest.

Wij, schrijvers, zullen steeds beginnen met een overdenking. We hopen dat u, lezer, reageert op die overdenkingen, dat u meedenkt, de tekst aanvult of andere invalshoeken kiest. We hopen dat u het laat weten dat u het gelezen hebt, dat u het zegt als u het eens bent met het geschrevene, en het ook zegt als u het er niet mee eens bent. We hopen dat u meedoet!

We hopen ook dat kunstenaars meedoen. Zij plaatsen hopelijk werk dat past bij de gekozen pijlers van De Week van de Verbeelding. Het is volgens ons de uitdaging van de kunstenaar om te reflecteren op het volwaardige leven, het is hun taak om na te denken over de verschillende aspecten van het bestaan en daarover werk te maken. Veel poëzie gaat over Verdriet. Liederen gaan vaak over de Liefde. Beeldend kunstenaars richten zich op Schoonheid. We dagen onszelf met deze Week van de Verbeelding uit om buiten de grenzen te kijken van ons dagelijks bestaan. Daar is namelijk de Creativiteit te vinden. En Creativiteit is in de wereld van dit moment nodig.

De nar
Goed, Arbeid dus. Op deze eerste dag van de Week van de Verbeelding gaat het over Arbeid.
Ik ben kunstenaar en sinds december 2011 heb ik mijn atelier in Woon- en Zorgcentrum Archipel. Mijn opdracht is om kunst te maken met de bewoners van de beschermde afdeling, de dementerende ouderen. Ik heb geen baan in de zorg, ik krijg geen salaris. Ik heb mijn atelier in ruil voor een dag werk. Ik verricht arbeid.
Ik wil het hier nu niet hebben over wat ik doe, maar ik wil met name uitleggen wat mijn positie is binnen de organisatie. Ik ben de vrije buitenstaander.

Misschien zou ik mijn positie in Archipel kunnen vergelijken met de Nar, de Dwaas. Een belangrijke functie in het kasteel van de Middeleeuwse Koning. De dwaas kon op een luchtige manier ingewikkelde onderwerpen aangaan. De dwaas speelde geen rol in de hiërarchie, was geen bedreiging en was daarom vrij. Op een vergelijkbare manier ben ik vrij. Ik maak geen deel uit van de organisatie en toch ben ik deel van het geheel. Ik heb een vrije rol. Op die manier kan ik een creatieve energie in de organisatie brengen, als het ware het kussen opschudden.

Ik geloof dat werknemers binnen overheidsinstellingen, organisaties en bedrijven zich in de huidige tijd steeds minder vrij voelen. Ze worden voorzichtiger, steken minder snel hun nek uit en er is steeds meer moed voor nodig om beslissingen te nemen. Met als gevolg dat de sfeer benauwder wordt. Het is hoog tijd voor een dwaas. Een dwaas kan daar wonderen doen!
Kunstenaars kunnen die rol vervullen.
In een gemeentehuis, bijvoorbeeld, kun je op de gang waar de ambtenaren werken een ruimte beschikbaar stellen voor een kunstenaar. Geef hem een jaarlijkse vergoeding van € 10.000,- (dat is gemiddelde jaarinkomen van een kunstenaar) en geef hem de opdracht en de vrijheid om kunst te maken. Alleen al zijn aanwezigheid zal verademend werken. De kunstenaar kan desgewenst meedenken bij vergaderingen, kleine opdrachten doen, zoals fotograferen, folders maken, teksten schrijven (tegenwoordig zijn de meeste kunstenaars niet alleen goed in het maken van kunstwerken, maar ook goed in publiciteit, presentatie, verslaglegging en vormgeving). Maar de kunstenaar kan ook mensen ontvangen, vertellen, etc.
In een bedrijf kan een kunstenaar een vergelijkbare adem geven. Hij kan de dwaas zijn, maar ook het uithangbord, de identiteit van een bedrijf.
Ook scholen zouden ruimte kunnen geven aan een kunstenaar. De leerlingen zouden er stage kunnen lopen, leren over materialen, leren over creativiteit, of gewoon gezellig kletsen over van alles. Het kan goed werken, zolang vrijheid van de kunstenaar maar wordt gewaarborgd.
Ziekenhuizen, zorgcentra, noem maar op, plekken zat waar een creatieve wind kan waaien.
Kunstenaars zullen dan zorgen voor een nieuwe impuls en een nieuwe betekenis geven aan Ora et Labora. De Creatieve Geest zal het Werk versterken.

Fysieke arbeid
Het is natuurlijk wel apart om bij een betoog over Arbeid de nar erbij te halen. De metselaar, de bouwvakker, de stratenmaker, de boer, dat zijn de arbeiders die arbeid verrichten. Fysiek werk, dat noemen we arbeid. Zweet!
En de nar? Verricht hij arbeid? Hij speelt een rol, of beter gezegd, hij speelt. De nar zal niet snel zweten. En wat te denken van beroepen als manager of bankdirecteur. Verrichten zij arbeid? Zij besturen.

Als dit niet de Dag van de Arbeid was, maar de Dag van het Geld, dan had ik het moeten hebben over beloningen, vergoedingen, salariëring, bonussen, over het verstoorde evenwicht tussen arbeid en loon, tussen arbeid en waardering. Want wie verdient nu het meeste geld in onze maatschappij? Niet de verpleegkundigen, niet de docenten, niet de vuilnismannen, terwijl hun werk onmisbaar is. Maar gelukkig gaat deze dag niet over het geld, maar over de arbeid.
In de kern maakt Arbeid gelukkig, omdat arbeid voldoening geeft. Arbeid is een helende activiteit. Arbeid is een activiteit die verbonden blijft met jezelf. Geld daarentegen werkt vaak verstorend. Geld staat altijd in relatie tot anderen. Geld wordt namelijk voortdurend verdeeld en heen en weer geschoven: de een verdient beter dan de ander. Geld lijkt onmisbaar in onze maatschappij, en we zullen voorlopig niet zonder kunnen, maar geld heeft wel degelijk ook de kracht om ongelukkig te maken.
Maar gelukkig gaat deze dag over arbeid.

Wie werk heeft, die is gezegend.
Benedictus heeft dat goed begrepen.

  
Hein Walter
Maandag 18 november 2013
De week van de Verbeelding

 

Reacties

afbeelding van Baltusw

Gelukkig heb ik geen werk, maar maak ik het....."maar kan ik het ook tonen?

afbeelding van Louise Gregoire

je mooie woorden heb ik gelezen Hein. Ik ben het helemaal eens met het geschrevene, maar heb verder geen idee wat ik zou kunnen bijdragen. Was eergisteren bij een vriendin die sinds enkele maanden woont in de gesloten afdeling van "Voorburg" in Vught en gisteren bij een goede bekende in den Bosch, die net weduwe geworden is. Kwam nogal moe thuis, moe van emotie. Maar ik zie dit niet als arbeid. Overigens, ook niet als plicht.

afbeelding van Mary Fontaine

Hoi Hein, dat Narren verhaal, daar herken ik mij wel in. Ik kan daardoor bijvoorbeeld mijn onderwerp: "Ruimte voor de dood" toegankelijker maken. Door de combinatie met creatieve middelen en/of bijzondere ervaringen aan te bieden. Zolang ik dit op persoonlijke titel kan doen voel ik me daar helemaal vrij in. Mensen kopen het (dan wordt het betaald werk) of niet. Anders wordt het als ik gevraagd wordt om in opdracht te werken. Bijvoorbeeld door een uitvaartorganisatie. Dan werk ik voor mijn brood en is het belangrijk om mijn artistieke vrijheid en integriteit te bewaken. (En soms ook mijn "product".) Ik vraag mij af in hoeverre de Narren vroeger naar de pijpen van hun opdrachtgevers dansten. En hoe ervaren andere kunstenaars en/of werknemers dit? Tot welke prijs is het: Wiens brood men eet...?

afbeelding van Willemien

Dag Hein,
Jouw woorden, jouw verhaal, maakt dat het gaat borrelen in mijn hoofd. Inspirerend! Dankjewel.

afbeelding van Ninette Koning

Op de KVF facebook-groep heb ik een foto geplaatst die hier op reageert.
"De LOL om te werken..."

afbeelding van Loes

Het hebben van geen werk is inderdaad heel vreemd. Dit weet ik sinds een half jaar uit ervaring. Het geeft veel onzekerheid. Zeeën van tijd. Wat doe je er mee? Maar ook... rust. Het is de kunst om die rust echt te pakken. En misschien nieuwe kansen? Het is de kunst om die kansen te zien en te grijpen. "Arbeid adelt" is de gangbare uitdrukking. "Rust reinigt" wil ik daar naast plaatsen.

afbeelding van Rob van den Broek

Dank je Hein voor het project, dank je voor je inzending. Mooie arbeid heb je verricht. Ik heb in het verre verleden een jaar of 15 een betaalde baan gehad, de laatste 20 jaar ben ik, aanvankelijk noodgedwongen" maar nu voor de volle 100% tevreden en gelukkig, als kunstenaar in de volle breedte aan de arbeid. Ik ken de positie van de Nar, die heb ik lange tijd kunnen en mogen spelen in mijn betaalde werk. De arbeider die er ook als persoon mocht zijn met al zijn kritiek en creativiteit. Dat was toen, de tijden zijn veranderd. De bandbreedte is kleiner geworden, je mag minder, je durft minder, maar tegelijkertijd ligt de lat vaak onmenselijk hoog. De krankzinnigheid van het economische systeem heeft ons steeds meer slaaf gemaakt van het systeem, de consumptie en onszelf in alle keuzes die we moeten maken. Ora et labora, ik zou niet weten tot wie of wat ik moet bidden, maar ik kan het soms wel uitschreeuwen over de spagaat van de wereldproblematiek. Wat kan arbeid een zegen zijn, zeker wanneer je gezegend bent met de talenten om als kunstenaar aan de slag te mogen. Arbeid en geld, bijna onlosmakelijk verbonden, gelukkig niet altijd. Veel van mijn arbeid is vrijwilligerswerk. Waarom doe je dat dan vroegen mijn oudere kinderen mij een tijd geleden: omdat de arbeid die ik mag beoefenen aansluit bij mijn passie, omdat ik zie dat ik er mensen blij mee maak. Zo'n maatschappij wil je toch graag, met arbeid dichtbij jezelf, dichtbij de ander.

afbeelding van Maria van Daalen

Heel goed, Hein! Mooi: "Arbeid is een helende activiteit. Arbeid is een activiteit die verbonden blijft met jezelf."! De functie van de nar in de middeleeuwse [standen-]maatschappij is die van een soort geïnstitutionaliseerd onbehagen. Doordat de nar er is, heeft de kritiek, de afkeer van bepaalde zaken, het onbehagen -die er altijd zijn- een uitweg, die binnen de cultuur ook nog eens gerespecteerd wordt. Er is trouwens in de veertiende eeuw hier en daar al sprake van literaire kunstenaars die eenzelfde positie hebben, zoals blijkt uit de teksten in het Gruuthusehandschrift. De kunstenaar was nog niet autonoom, hij (een enkele keer 'zij') was vooral een ambachtsman, maar dat hij een eigen stijl had en daarin en daardoor ook weleens iets kritisch kon doen doorschemeren, was wel bekend... Veel van de grote kunst uit die eeuwen had wortels in de kerkelijke kunst - zoals kunst een integraal deel lijkt uit te maken van alle religies wereldwijd. Alleen voor ikonenschilders geldt ook nu nog dat het werk biddend verricht wordt, meen ik. Maar misschien is alle 'echte' arbeid een vorm van bidden: maken, met volledige aandacht.

afbeelding van Mary Fontaine

Dag Maria, bovenal spreekt de laatste zin mij heel erg aan. Groetjes, Mary

afbeelding van Anthea

Ik moest denken aan het woord-video-werk van " van Bruce Nauman waarin hij herhaalt het woord 'work'Helaas kan ik het niet een link vinden…. misschien iemand anders.

In deze interview een blik van de noodzaak van werken…. http://youtu.be/TLWsrfa3tMU

afbeelding van Michel

ik ben beeldend kunstenaar niet zo goed met letters .
blogs is niets voor mij
plaatjes en materie is wat ik nodig heb om me uit te drukken

afbeelding van Ko van Velsen

Een kunstenaar staat aan de rand, zijn werk ook. Hij kijkt naar binnen en naar buiten. Hij blijft een randverschijnsel. Zijn werk ook. Vakken vullen is een vak. Ik vul vlakken. Ik ben tevreden.

afbeelding van Sonja Rosing

Ik heb vele narren geschilderd. Deze is uit 2003 geloof ik ( foto van schilderij te zien op KVF facebook en blog). ( http://www.flevokunst.nl/blogartikel/1041 ) Vaak met de ogen gesloten. Ik zit iedere dag met mijn ogen gesloten, naar binnen gekeerd. Mediteren is op een bepaalde manier ook werken. (Ken uzelve). In de tijd dat ik begon te mediteren (1988) werd je bijna als een gek beschouwd. Praten erover deed ik dan ook weinig. Door series narren te schilderen beeldde ik uit dat mensen mij wel gek mogen vinden maar ik mezelf meer als een nar beschouwde.

afbeelding van Hein

Mooie antwoorden en reacties allemaal!! Dankjulliewel

afbeelding van Ingrid Slaa

Wat is werk of arbeid? Als ik de hele dag in mijn atelier heb geklungeld, heb ik dan niets gedaan, geen arbeid verricht? Misschien niet meteen zichtbaar en lijkt het voor een ander daardoor of ik loop te niksen. Maar vaak heb ik dat nodig om weer tot een nieuw werk te komen. Voor mij heel belangrijke arbeid!

afbeelding van Nelleke Ponsteen

Inspirerend zoals je je werkplek georganiseerd hebt!!!
En ik vind ook dat kunstenaars een toegevoegde waarde kunnen hebben op werkplekken, op scholen etcetera.

Het is jammer dat we dit als kunstenaars niet meer zichtbaar kunnen laten worden!

p.s. het is mij niet duidelijk hoe ik "een plaatje" kan meesturen

afbeelding van Gérard Pillen

Hoi Hein,

Een mooi project. Ik ga de tijd zoeken, tussen al mijn arbeid door, om het deze week te volgen.
De rol van de nar vervulde ik in het bedrijfsleven als ik daar naast mijn werk als theatermaker actief was voor wat neveninkomsten. Ik presenteerde me daar altijd bewust als kunstenaar, dat gaf me de vrijheid om én mezelf te zijn én als frisse buitenstaande te reageren op de mores van de betreffende bedrijven.En dat werd eigenlijk altijd als een pluspunt gezien.
Vanuit mijn huidige praktijk, op de grens van kunst en zingeving, als ritueelbegeleider met een onmiskenbare achtergrond in het theater, zou ik op een van de door jou genoemde plekken heel goed kunstzinnige/zingevende impulsen kunnen geven door voor, maar veel liever nog mét de werkgevers en -nemers aldaar 'narrige' rituelen te bekenden, te maken en uit te voeren voor alle momenten waarop er iets gevierd, herdacht of afgerond moet worden.

afbeelding van monica maat

Werken is de straf op de zonde? Of....een uit de hand gelopen verplichting, die verder gaat dan alleen de zorg voor voedsel en drinken binnen een willekeurige gemeenschap? Want... het gaat zover dat we daar onze identiteit aan ontlenen. Is dat niet vreemd? Zo ontleen ik mijn identiteit aan de esthetiek van het scheppend bezig zijn. In die zin kan arbeid een zegen zijn. Ik wil daar graag een toevoeging bij plaatsen. N.l.: mits in vrijwilligheid gekozen. Want er bestond ook zoiets als 'Arbeit macht frei' als opschrift in het concentratiekamp Auschwitz en nog niet zo heel erg lang geleden b.v. is de slavenarbeid pas opgeheven. In positieve zin zou ik arbeid als de 'bezigheidstherapie' van onze wereld willen bestempelen, mits we er in vrijwilligheid voor hebben kunnen kiezen.

afbeelding van Jos Arends

Goedemorgen Hein, ik heb een aanbod. Ik wil jullie als initiatiefnemers van de Week van de Verbeelding.
Uitnodigen voor een maandelijkse Tafel van de Verbeelding in ons pakhuis.
Onbaatzuchtig tafelen in overvloed, en in dialoog kander inspireren en laten inspireren.
Over de positie van de Verbeelding Ideeën en Waarden in onze huidige tiid
Kortom een Vitae Imaginair. Warme groet, Jos Arends.

afbeelding van Hein

Als reactie op de reactie van Monica: de woorden 'Arbeit macht frei' schoten door mijn hoofd, toen ik aan het schrijven was, maar ik heb ze weer losgelaten, want te beladen. Hoewel ik de letterlijke betekenis van de woorden wel mooi vind, dat arbeid je vrij maakt.
Werken als straf voor de zondeval van Adam en Eva? Dat zie ik anders. Volgens mij is het verhaal van Adam en Eva een mooie vertelling over de belangrijkste ontwikkelingsstap van de mensheid, het moment dat de mens zich bewust werd van zijn eigen ik. Zoals een peuter zich op een bepaald moment realiseert dat hij bestaat, dat is het volgens mij de kern van Adam en Eva verhaal. Bij dat inzicht hoort ook verantwoordelijkheid. En verantwoordelijkheid kan soms voelen als verplichting.

afbeelding van Hein

Als reactie op de reactie van Jos: De tafel van de Verbeelding! Dat lijkt me wel wat!

afbeelding van Hein

Sorry, Nelleke, een plaatje meesturen, dat kan op deze plek helaas niet.

afbeelding van Sascha van Wees

Dag van de arbeid: Mooi verwoord! Verfrissend idee die kunstenaar in organisaties!

afbeelding van monica maat

Beste Hein, reacties in de vorm van korte mails geven dikwijls niet de mogelijkheid om uitgebreid toe te lichten wat je echt bedoeld. Dan heb je te maken met interpretaties of plaatsing in een bepaalde context. Daarom een poging tot enige toelichting. Achter de uitdrukking 'werken is de straf op de zonde' heb ik bewust een vraagteken geplaatst. Verder heb ik de uitdrukking als handvat bedoeld om aan te geven dat arbeid ook iets absurds in zich kan herbergen als ik om mij heen zie hoe groot de druk of een opgelegde tempo kan zijn en mensen er zenuwziek van worden. In die zin kan het een straf zijn... Werken als straf op de zondeval had ik in dit geval niet in gedachten. Alle arbeid die in onvrijwillige vorm is uitgeoefend kan ik niet uit de geschiedenis gommen. Denk alleen maar aan de bouw van de pyramiden. Vandaar mijn toevoeging, arbeid is een zegen, mits we er vrijwillig voor kunnen kiezen. Pas dan kun je er naar mijn mening verantwoordelijkheid voor dragen. Werk ze!

afbeelding van Ab van Luin

Al mijn dagen op internet openen zich met een dagelijkse gedachte (www.dagelijksegedachten.net). Die van vandaag luidt: Succes in je werk is onmogelijk zonder plezier in je werk.
Voor de monniken van Hein is werken en bidden leven. Je leeft om te bidden en te werken en je bidt en werkt om te leven.

Gisteren zei iemand tegen mij: ik werk om te leven en niet andersom. Misschien gaf zijn werk hem te weinig levensvreugde. Er wordt gezegd dat het vroeger voor mensen gemakkelijker was. Je werkte van zo laat tot zo laat en op de andere tijden werkte je niet. Dan deed je wat anders. Bidden bijvoorbeeld. Ook de monniken van Hein hebben een strak ritme tussen het ene en het andere. Dag in, dag uit. Jaar in, jaar uit. Tot de dood.
En nu met internet wordt van je verwacht dat je altijd online bent en voor je werk beschikbaar. Burn-out bij jonge mensen komt veelvuldig voor. De werkelijkheid is te complex om simpele oorzaak-gevolg-relaties te leggen.

Misschien moeten we scherper onderscheid maken tussen werk en arbeid. Tussen werken en arbeiden.
Bij arbeid denk ik aan vakman en vakmanschap. (vakman=vakvrouw). Vakman: of je nu kunstenaar bent, politieagent, ambtenaar, minister-president, koning.
De socioloog Richard Sennett heeft in 2009 een zeer lezenswaardig boek geschreven over vakman, vaardigheden en werkplaats met de titel De ambachtsman, de mens als maker.
Vakmanschap is de bekwaamheid om vakkundig iets te maken, zegt Sennett. Het is een basale menselijke drijfveer, namelijk het verlangen om werk goed uit te voeren omwille van het werk zelf. Helaas verhinderen soms omstandigheden de inzet van discipline en toewijding van de vakman. Soms stelt de werkplaats het streven naar kwaliteit niet op prijs. Soms zijn er niet de instrumenten om iets goed te doen.
Je zou kunnen zeggen: dan wordt arbeid werk.
Je wordt ziek als je niet kan of mag arbeiden, je vak uitoefenen, je vakmanschap tonen. Je word ziek als je moet werken binnen structuren, procedures. Van boven opgelegd die van mensen functionarissen maken.

De dagspreuk zou dus moeten luiden: Succes in je arbeid is onmogelijk zonder plezier in je arbeid.
Goed kunnen bidden is ook arbeid. Gezegend zijn de arbeiders.

afbeelding van Else van Luin

Zelfs narren moeten hard werken om aan de kost te komen. Of zij daar altijd even veel plezier bij beleven, heb ik me vaak afgevraagd. Denk aan al die mensen die als levend standbeeld of straatartiest proberen fooien te krijgen. Sommige straatmusici zijn nauwelijks hun instrument meester.
De dag van de arbeid is - denk ik - vooral een gedachte om arbeid los te zien als manier om aan geld te komen. Om het verschil te maken tussen iemand die het vuil op haalt en iemand die vuilnisman is. Om je eigen identiteit nog eens tegen het licht te houden.
Ben ik wel een kunstenaar? Of ben ik iemand die kunst maakt en die daarnaast ook heel veel andere dingen doet. Wanneer kun je je kunstenaar noemen? En wanneer mag je dat?
Gisteravond, tijdens de pauze van een schitterend pianorecital, kwam de vraag op tafel waarom iemand dit doet: haar hele leven keihard en keihard oefenen om uiteindelijk Bach, Beethoven, Schubert en Rachmaninov meeslepend te kunnen spelen. Iets wat velen met haar kunnen.
Ik denk dat dit geen goede vraag is.
Zij, Marietta Petkova, speelt niet alleen muziek, zij is het. Zij valt er mee samen. Niet het resultaat, een perfecte vertolking, staat voorop. Maar het ermee bezig zijn. Het ernaar verlangen. Het er niet zonder kunnen. Dus pianospelen omdat het moet om gelukkig te zijn. Omdat ze dat nu eenmaal graag doet, en ze al doende op ruim 10.000 uren oefenen is gekomen, speelt ze als lijkt het moeiteloos.

De moraal van mijn verhaal: arbeid als bron van geluk kan alleen existeren als dit samenvalt met een heilig moeten. Kunst maken omdat het ondenkbaar is dat je geen kunst maakt. Pianospelen omdat je geen dag zonder toetsen kunt. Ik kan alleen maar iedereen van harte toewensen vanuit het eigen heilige moeten in het leven te staan.

afbeelding van Gonny Geurts

De nar, dat is de spil. Vroeger in de hofhouding, zoals Velasquez hem schilderde, was hij de katalysator, maar ook degene die alles wist. Kijk deze nar maar eens aan! tegenwoordig kan de dorpsgek deze functie hebben, of de sjamaan, of de kunstenaar.. een belangrijke functie!

Reactie toevoegen

Powered by Access2.IT